piątek, 1 stycznia 2010

Hidźra- trzecia płeć


Usłyszałam o nich zupełnie nie dawno za sprawą książki Jarka Kreta. Za fascynowali mnie poniekąd, ich sposób życia i odbieranie świata...Ale po kolei.




" W dawnych Indiach na dworach muzłumańskich władców mongolskich eunuchowie służyli arystokracji i w pałacu królewskim. Ze względu na swoją neutralność seksualną byli wybornymi strażnikami haremów".


Najczęściej hidźra zostają ci najbiedniejsi. Bez żadnych perspektyw na życie, bo jakie można mieć perspektywy nie mając nawet dowodu osobistego? We wszystkich możliwych formularzach trzeba wypełnić płeć- zawsze jest K lub M. Nie ma trzeciej możliwości. Matki rodzące " zepsute" dzieci chcą się ich pozbyć. Czasami bywa tak, że same oddają je pod opiekę grupie hidźra. Często ze względu na dziecko właśnie, po to aby mogło chociaż w ten sposób poczuć się akceptowane. Wiadomo z góry, że hinduskie społeczeństwo będzie uważało takie dziecko za " niedotykalnego".Tym samym zostanie ono wykluczone z życia społecznego. Bywa też tak, że mężczyźni dobrowolnie poddają się kastracji i wstępują do danej grupy. Tylko po to aby mieć lepsze życie, zarobić pieniądze.

Ich głównym sposobem zarabiania jest żebranie, jeżeli ktoś nie ma ochoty nic dać lub ucieka wtedy rozchylają sari i pokazują zniekształcone bądź okaleczone genitalia. Szczególnie bogate rodziny są na to narażone, chcąc uniknąć skandalu zapłacą każdą cenę.


" Urodziłem się w Delhi, w rodzinie hinduskiej, skończyłem nawet sześć klas, nie pamiętam , żeby ktoś mnie z jakiegoś powodu dyskryminował. (...) Urodziłem się zepsuty. Gdy miałem może z dziesięć, dwanaście lat chłopcy zobaczyli, że dziwnie robię siusiu. Pytali: " Gdzie jest twoje nunu?". To pytanie zaczęło mnie z czasem prześladować. Nikt w domu wcześniej na moje nunu nie zwracał uwagi. Mama powiedziała, że moje nunu ma schowane i da mi je później".

Społeczność hidźra to przede wszystkim hindusi ale też muzłumanie.Są wiernymi wyznawcami bogini zwanej Bahućara Mata. W kontekście islamskim trzecia płeć hidźra jest uważana za wynik woli Allacha. Dzięki nim każdy może poczuć się akceptowany. Równy sobie. Można tam odnaleźć dom... a przy najmniej próbować.

1 komentarz:

  1. Witam. Wczoraj oglądałam na Planete dokument o Hidźrach, rewelacyjny http://www.planete.pl/dokument-trzecia-plec-w-indiach_32115

    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń